W czym jest najwięcej białka? Białko roślinne a zwierzęce

Co to jest Białko?

Trenując na siłowni, czy to w domowych warunkach, prędzej czy później usłyszymy o magicznym składniku, bez którego mięśnie nie urosną. Chodzi tutaj oczywiście o białko. Co to jest białko? W czym jest najwięcej białka? Które wybrać, czyli białko roślinne a zwierzęce? Białko to jeden z trzech makroskładników. Jest podstawowym budulcem mięśni, kości, skóry i paznokci. Dostarcza organizmowi energii, a także pełni udział w przemianach metabolicznych, w wytwarzaniu hormonów i enzymów i przekazywaniu impulsów nerwowych. Białko składa się z aminokwasów, które możemy podzielić na dwie grupy: endogenne- takie, które nasz organizm potrafi sobie wytworzyć sobie sam, oraz egzogenne czyli takie, które trzeba dostarczyć z zewnątrz. Bez odpowiedniej podaży białka organizm nie będzie poprawnie funkcjonował. Przyjęło się, że dla osób aktywnych fizycznie, odpowiednia ilość spożywanego dziennie białka to od 1,6g do 2,2g na kilogram masy ciała. 

W czym jest najwięcej białka?

Białko jest dostępne praktycznie w każdym produkcie. W jednym jest go mniej w innym więcej. W czym jest najwięcej białka? Dużą ilość protein można znaleźć w mięsie, mleku, produktach pochodzenia mlecznego, jajach, rybach, roślinach strączkowych i zbożach. Ale czy każde źródło białka jest tak samo dobre? No właśnie nie do końca. Białka możemy podzielić na pełnowartościowe oraz niepełnowartościowe.

– Pełnowartościowe– to takie, które zawierają wszystkie aminokwasy, w odpowiednich proporcjach, by wspomagać rozwój naszego organizmu,

– Niepełnowartościowe– czyli takie, które zawierają za mało bądź wcale któregoś z aminokwasów.

To teraz, które wybrać? Najłatwiej będzie podzielić proteiny na źródło ich pochodzenia. Białko pochodzenia zwierzęcego jest białkiem pełnowartościowym, a białko roślinne, niepełnowartościowe.

Białko roślinne a zwierzęce

Zdecydowanie najlepszym źródłem białka jest mięso i produkty pochodzenia odzwierzęcego głównie chudy drób, wołowina, ryby, jaja, mleko i produkty, które z niego powstają. W tym przypadku mamy pewność, że białko w 100 procentach zostanie wykorzystane przez nasz organizm. Zawiera ono pełen aminogram w odpowiednich proporcjach, najbardziej zbliżony do białka ludzkiego.

No a co jeśli ktoś nie je mięsa? Produkty roślinne również zawierają białko, bardzo dobrym jego źródłem są: rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca, soja), wszelkiego rodzaju orzechy i pestki ( nerkowce, orzeszki ziemne, pestki dyni, słonecznik, migdały), oraz zboża (pszenica, żyto, ryż, komosa ryżowa, amarantus). Niestety są to źdródła protein, które nie są w pełni wartościowe. Aby organizm czerpał z nich pełny pożytek, musimy je ze sobą łączyć bądź dostarczać w większych ilościach. Przy diecie roślinnej dobrą opcją jest dodatkowe suplementowanie leucyny, ponieważ jak pokazują badania, białko roślinne często jest ubogie w ten aminokwas. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here