Kalkulator kalorii BMR, jak działa? Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Kalkulator Kalorii BMR – co to właściwie znaczy?

BMR (z ang. Basal Metabolic Rate) – jest to najmniejsze tempo przemiany materii. Innymi słowy, kalkulator kalorii BMR pozwala obliczyć ilość kalorii, jaka jest niezbędna naszemu organizmowi do prawidłowego pełnienia podstawowych funkcji.

Dla kogo jest przydatny?

Przede wszystkim dla osób, które kontrolują ilość spożywanych kalorii, chcąc zmniejszyć lub zwiększyć swoją wagę. Wyliczając podstawowe zapotrzebowanie energetyczne indywidualnie ustalamy ilość przyjmowanych kalorii. Należy dodać, że z tego typu kalkulatora nie powinny korzystać kobiety w ciąży, osoby starsze oraz osoby w okresie dojrzewania. Ich zapotrzebowanie będzie zdecydowanie różne od wyliczonego przez kalkulator ze względu na inaczej zachodzące procesy metaboliczne. Aby obliczyć swoją przemianę materii, takie osoby powinny udać się do dietetyka lub lekarza.

Czynniki wpływające na zapotrzebowanie energetyczne:

  • skład i masa ciała
  • płeć (u mężczyzn podstawowa przemiana materii jest większa)
  • wzrost
  • wiek (z wiekiem zapotrzebowanie maleje)
  • aktywność fizyczna

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Wartości, które należy uwzględnić w obliczeniach to: wzrost, waga oraz wiek.

Wzór dla kobiet:

[9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] – [4,92 x wiek(lata)] – 161

Wzór dla mężczyzn:

[9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] – [4,92 x wiek (lata)] + 5

Po wykonaniu działań brakuje nam tylko informacji o poziomie aktywności fizycznej. Biorąc przykład 25 letniej kobiety, która waży 60 kilogramów oraz mierzy 170 centymetrów uzyskamy wynik = 1377kcal. Nie wiemy jednak, czy kobieta jest bardzo aktywna fizyczna, czy jednak mniej. Taka informacja znacząco wpływa na zapotrzebowanie kaloryczne. Możemy jednak to obliczyć!

Aby to zrobić, należy uzyskany wynik pomnożyć przez odpowiednie wartości znajdujące się poniżej:

  • 1,4 – 1,69 – przy siedzącym trybie życia lub małej aktywności fizycznej
  • 1,7 – 1,99 – przy trybie życia o średniej aktywności (lekka praca fizyczna lub umiarkowane ćwiczenia przez godzinę kilka dni w tygodniu)
  • 2,0 – 2,4 – przy trybie życia o wysokiej aktywności (ciężka praca fizyczna lub intensywna aktywność fizyczna kilka razy w tygodniu)

Jak zostało wspomniane, kalkulator kalorii BMR oblicza podstawowe zapotrzebowanie na energię. Nie można więc schodzić poniżej tego zapotrzebowania, ponieważ organizmowi braknie energii do wykonywania podstawowych funkcji życiowych, co źle wpłynie na nasz stan zdrowia! Niestety taki błąd jest powielany bardzo często i prowadzi tylko i wyłącznie do osłabienia organizmu!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here